Dutch Doobadoo stencil – steg för steg

13 juni 2019: Dutch Doobadoo stencil – steg för steg.

Idag gör jag kort med hjälp av Dutch Doobadoo stencil. Det var en ny erfarenhet för mig, men när jag väl kom igång, gick det lätt.

Jag visar ett kort med steg för steg beskrivning och sen ytterligare två kort som blev till i bara farten.

Jag lade ut stencilen kant i kant på cardstocken, på så vis behöver jag endast dra markering längst en långsida och den cirkulära delen. Markerade även i mittersta linjen på både den rektangulära delen och den cirkulära, dessa markeringar visar var jag sedan ska biga kortet för att få rätt utseende på det.

Därefter skar jag ut kortstommen och bigade längst med de streckade linjerna.

Jag använde sedan stencilen och ritade av efter de inre linjerna för att få till delarna som skall täcka kortbasen, eftersom jag vill täcka både inner och yttersida klipper jag till två av vardera del.

Jag distressar alla kanter med distress ink i en mörkare lilaton än papperet jag valt. Sedan valde jag ut vilka stämplar jag skulle använda och stämplade med samma distress ink dyna som jag distressat kanterna med.

Jag monterade de stämplade delarna på kortet med dubbelhäftande tejp, och kompletterade med att använda en mixed media stencil för att få lite mer liv i motiven.Jag använde samma distressdyna som jag stämplade motiven med.

På insidan kompletterade jag med en tag och ett ”bälte” för tex pengar eller presentkort.

Som stängningsanordning har jag använt mig av magneter, dessa döljs under den cirkulära delens stämplade lila papper och den yttre smala delens stämplade papper. Jag kan varmt rekommendera att testa göra kort med stencil, det var många roliga ideér som poppade upp under arbetets gång, dessa kommer jag visa i ett senare inlägg.

Framsida och insida på kort 2

Kort 3, Framsida när kortet är stängt och kortet utvikt så hela yttersidan syns, insidan på detta kort är odekorerat, kommer dekoreras när jag bestämt vem som ska få kortet. /Tina

Materiallista

Stencil

Cardstock

Enfärgat papper

Dies Kram

Dies blomma 1

Dies blomma 2

Dies vimpel

Dies Happy birthday

Peel off

3D Push out

Stämplar

Distress ink

Dubbelhäftande tejp

Magneter

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång